Servet-i Fünun Edebiyatının Genel Özellikleri


  • Servet-i Fünun Dönemi sanatçıları "sanat için sanat" ilkesini benimsemiştir.

  • Servet-i Fünun Döneminde aruz ölçüsü kullanılmıştır.

  • Servet-i Fünun Dönemi sanatçıları "her şey şiirin konusu olabilir" ilkesini benimsemişlerdir fakat dönemin siyasal baskılarından dolayı daha çok aşk, doğa hayatı, aile yaşamı, günlük yaşam konularında eserler vermişlerdir.

  • Şiirde ilk defa konu bütünlüğü Servet-i Fünun döneminde sağlanmıştır.

  • Servet-i Fünun Döneminde oldukça ağır bir dil kullanılmıştır.

  • Servet-i Fünun Döneminde şiirde sembolizm ve parnasizm etkilidir.

  • Servet-i Fünun Döneminde "kulak için kafiye" ilkesi benimsenmiştir.

  • Servet-i Fünun Döneminde sanatçılar genellikle batıdan alınan "sone" ve "terza-rima", Divan Edebiyatından alınan serbest müstezat ve tamamen kendilerinin oluşturdukları biçimleri kullanmışlardır.

  • Servet-i Fünun Dönemi sanatçıları şiirde olduğu gibi romanda da dönemin siyasal şartlarından dolayı toplumsal konulardan uzak durmuşlardır.

  • Servet-i Fünun Dönemindeki romanda romantizmin akımının etkileri görülse de genellikle realizm akımı ağır basmıştır.

  • Servet-i Fünun Döneminde romanda da dil ağırdır.

  • Servet-i Fünun Döneminde roman teknik açıdan güçlüdür.

  • Servet-i Fünun Dönemindeki romanlarda olaylar genellikle İstanbul'da geçmektedir.

  • Servet-i Fünun Döneminde betimlemeler gözlemlere dayalı ve nesneldir.

  • Servet-i Fünun Dönemi Sanatçıları devrin siyasal baskıları sebebiyle gazete ve tiyatro gibi alanlara yönelememişlerdir.

  • Servet-i Fünun Dönemi sanatçıları bilim, sanat ve edebiyat konularında Batı'ya hayranlık duymuşlardır.

  • Servet-i Fünun Dönemi sanatçıları "sanat için sanat" ilkesini benimsedikleri için ağır bir dil kullanıp, günlük konuşma dilinden uzaklaşıp, halka değil aydın zümreye seslenmişlerdir.
  •